AllFreePapers.com - All Free Papers and Essays for All Students
Search

Surat Permohonan (malay)

Autor:   •  April 8, 2011  •  Essay  •  945 Words (4 Pages)  •  1,214 Views

Page 1 of 4

Enron's business risks involved risks such as fraud; however, their ultimate failure was when they entered into aggressive transactions involving special purpose entities (SPE's).Enron, syarikat Fortune 500, memfailkan kebankrapan Bab II pada 2 Disember 2001 dengan liabiliti tertunggak melebihi AS$50 bilion. Enron, sebelum ini, merupakan perantara penting dalam pasaran dagangan elektrik gas, dan minyak di Amerika Utara dan di tempat lain termasuk pasaran elektrik UK. Enron Metals ialah anggota Bursa Logam London dan merupakan anggota penjelasan Rumah Penjelasan London. Bencana yang menimpa Enron tidak kelihatan terlalu menjejaskan pasaran dan hanya sedikit meninggalkan kesan yang dilihat terhadap harga pasaran tenaga – pendedahan terhadap Enron dianggap tersebar luas melalui sistem kewangan atau dipengaruhi oleh institusi kewangan besar yang dapat menyerap kerugian. Antara alasannya: Enron telah menjadi pedagang dan bukan pembekal atau pengedar utama tenaga, jadi bekalan dan permintaan asas tidak mudah terjejas; segala-galanya tampak seimbang; dan aktiviti pasaran kewangannya yang melampaui perdagangan tenaga tidak meluas seperti yang sering dinyatakan. Sumber: Bank of England, "Financial Stability Review: Jun 2002". Selepas kes Enron, banyak skandal korporat dan perakaunan yang melibatkan syarikat besar seperti Worldcom, Merck, Tyco, Global Crossing dan Adelphia. Keseluruhan aset prakebankrapan (AS$ bilion) WorldCom, Enron, Global Crossing dan Adelphia Communications masing-masing ialah 104, 63, 25 dan 24. (Sumber: Bankruptcy Data.com ). Daripada 21 kebankrapan terbesar di AS sejak tahun 1980, 10 daripadanya berlaku pada tahun 2001 dan tahun 2002.

Walaupun kegagalan korporat tersebut, secara individu, tidak kelihatan mempunyai kepentingan sistematik serta-merta, kesan terumpuk kegagalan ini mungkin berkepentingan dalam mendorong pasaran bear pada tahun 2002 dan memburukkan keadaan ekonomi yang rapuh. Kesan daripada teknik perakaunan yang tidak sesuai yang diterap oleh Enron untuk menjelaskan urus niaganya memang memeranjatkan, dengan kesan sosial dan ekonomi yang cukup besar. Enron rugi AS$32 bilion dalam permodalan pasaran; lebih daripada AS$1 billion daripada akaun persaraan kakitangan telah dibelanjakan (Business Week OnlineAccounting In Crisis," 28 Januari 2002.). Secara kolektif, dalam tahun pertama sahaja, kerugian ekonomi yang dialami oleh AS berikutan kes Enron dan WorldCom dianggarkan berjumlah AS$37–42 bilion.( Sumber: Brookings Institution, "Economic Cost of Recent Corporate Crisis," Julai 2002.).

Risiko utama terhadap sistem kewangan antarabangsa yang diperlihatkan oleh peristiwa ini ialah kurangnya tadbir urus korporat, atau risiko ketidakcekapan tadbir penganalisis; dan keperluan penzahiran dan ketelusan yang lebih berhubung dengan tindakan korporat; penggunaan opsyen saham untuk memberi ganjaran kepada eksekutif atasan.

Tidak kurang pentingnya,

...

Download as:   txt (7.2 Kb)   pdf (104.7 Kb)   docx (12.7 Kb)  
Continue for 3 more pages »