AllFreePapers.com - All Free Papers and Essays for All Students
Search

Tahap Kesihatan Yang Bergantung Kepada Lapan Dimensi Seseorang

Autor:   •  June 12, 2016  •  Essay  •  491 Words (2 Pages)  •  614 Views

Page 1 of 2

TAHAP KESIHATAN YANG BERGANTUNG KEPADA LAPAN DIMENSI SESEORANG

          Dalam negara kita gaya hidup yang sihat akan menjadi peting di kehidupan kita. Gaya hidup yang sihat merupakan kesejahteran insan. Insan yang sihat akan dapat memainkan kesihatan peranan . Begitu juga,  konsep kesihantan akan komponen penting dalam kesejuhteraan. Pada masa ini, seseorang patut menggambarkan kesihatan fizikal yang lengkah ,mental kesihatan dan kesejahteraan sosial , menjadai ketiadaan penyakit dan kelemahan. Saterusnya, seseorang ingin menjadi lebih kuat dan lebih cergas dan berusaha dalam sukan aktiviti fizikal rekreasi untuk menjadi seorang yang sihat dan gaya unggul pada kehidupan kita.

          Kesihatan diri merupakan harta yang paling berharga namun. Terdapit  ramai orang tidak menyedarinya sehingga ditimpa sesuatu penyakit yang tenat. Negara kia mempunyai masalah obesiti yang serius.  Begitu juga, ramai orang dewasa di negara kita mengalami kegemukan   Berat badan (obesiti) ialah sejenis penyakit yang boleh mendatangkan risiko kepada kesihatan seperti senang menghidap penyakit berbahaya yang tergolong dalam penyebab utama kematian. Selain itu, obesiti akan menyebarkan berberapa penyakit. Contohnya kecing manis, tekana darah tinggi, lebih ketesterol, osteoporasis dan spina bifida. Makan makanan seimbang dan berkhasiat akan menjadi peting dikehidupan kita.

          

Makan makanan yang seimbang ialah makan makanan yang cukup untuk keperluan tubuh badan kita. Kita patut memberikan vitamin yang cukup untuk pembesaran dan menjaga kesihatan badan. Selain itu, kita perlu makan kebanyakakan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk membantu risiko kanser kolon perut .Seterusnya, kita patut makan makanan yang rendah lemah. Begitu juga kita boleh memgunak sedikit minyak untuk memasak. Kerana kurang pengambilan lemah akan merendah risiko di dalam darah dan sekaligus risiko terhadap penyakit jantung koronari.

...

Download as:   txt (3.1 Kb)   pdf (56.3 Kb)   docx (8.7 Kb)  
Continue for 1 more page »