AllFreePapers.com - All Free Papers and Essays for All Students
Search

Mukhtasar

Autor:   •  March 15, 2016  •  Course Note  •  26,455 Words (106 Pages)  •  763 Views

Page 1 of 106

لله تعالى

بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمة

Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam yang Maha Hidup, tidak berhajat kepada sesuatu. yang mentadbir sekalian makhluk, selawat dan salam yang sempurna ke atas Penghulu kita Nabi Muhammad shallallahu alaihi wasallam, keluarganya dan juga para sahabat Baginda.

الْحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمِينَ الْحَيِّ الْقَيُّومِ الْمُدَبِّرِ لِجَمِيعِ الْمَخْلُوقِينَ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ الأَتَمَّانِ الأَكْمَلَانِ عَلَى سَيِّدِنَا محمد وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ

4.12.2013 ct

بسم الله الرحمن الرحيم  dimulakan untuk mendapatkan keberkatan. Pengarang kitab memulakan Bismillahirrahmanirrahim kerana beramal dgn 1 hadis “Setiap perkara yang mana mulia di sisi agama, mana2 perkara yg x dimulai dgn bismillah akn terpotong keberkatan”

الله : adlh 1 kata nama bg 1 zat yg mana layak ia kpd penghabisan keagungan dan setinggi-tinggi penyembahan kita kpd الله . Wahabi kata x bleh minta selain dpd الله sedangkn manusia perlukn pertolongan antara satu sama lain dan pertolongan yg diberikan tu adlh dgn keizinan الله sbb tu lah manusia kena ada usaha & ikhtiar. Al-Quran yg ada skrg dgn kita adlh makhluk, sebarang perkara yg baharu dan ada pengakhiran adlh makhluk. Kalimah الله  yg ditulis di atas kertas, bila kita tanya ini apa? Org akan cakap الله  ? tp adakah ianya zat الله  yg sebenar? tidak… tp ia merujuk kpd zat الله sahaja. Ex: sy ada gmbr(sila sambung… good!!) Antra fadhilat knp kita belajar kitab ni… ada 1 peristiwa dimana anak murid Syeikh Abdullah Al-Harari bermimpi bhw syeikhuna berada di sebelah nabi, dy bersama ank muridnya berada di 1 tempat ingin melalui titian sirat. Dy beri kitab ini kpd Rasulullah, maka Rasulullah memberi syeikh dan ank muridnya pergi ke syurga. Syeikh meninggal di ats katil dlm ketenangan pada thun 2010. 50 tahun sekali الله akn hntr mujadid (org yg menggali balik ilmu yg tertimbus?.

5.12.2013 ct

الرحمن :أي كثير الرحمة للمؤمنين والكافرين  . الله beri rahmat kpd semua manusia, org kafir dan org islam. Adapun, yg membezakan   adalah semakin الله bg nikmat kpd org kafir, semakin mreka sesat. Seandainya nikmat yg dy dapat dy menetapkan bhwa dy dapat 2 الله yg bg, bukan dgn usahanya, ni adlh nikmat yg benar. Adapun mrk yg menganggap nikmat yg dpt 2 hasil dpd usaha mrk, maka itu adlh istidraj.

 الرحيم :) أي كثير الرحمة للمؤمنين فقط  Rahim hanya kpd org islam(.

الحمد الله : bersyukur dan memuji kpd الله dgn lidah keats nikmat apa yg الله beri kpd kita yg mana bukan ia pada jln wajib. الله bg nikmt kpd manusia tidk wajib bg dy (tidak wajib ke atas Allah member nikmat kepada makluknya). Mutazilah kata wajib bg الله beri nikmat kpd manusia, manakala ASWJ kata x wajib, krn ada dalil وَمَا ِمن دَآبَّةٍ فِي الْأرْضِ إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقِهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌ فِي كِتَبٍ مُّبِينٍ  “dan tidk ada 1 pun makhluk bergerak (bernyawa) di bumi melainkan semuanya dijamin الله rezekinya. Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat penyimpanannya. Semua (tertulis) dlm Kitab yg nyata (Lauh Mahfuz)” -Surah Hud,ayat 6. Nikmat kpd manusia ada haram ada halal, dikira rezeki apa yg ada pd kita, x kira halal @ haram, Mutazilah kata yg haram 2 bukan rezeki. Ex: seorg ank dibesarkan dgn rezeki yg dicuri kalau bukn rezeki mcm mana dy bleh hidup? Ilmu dpt jaga semuanya, jaga agama, jaga islam dlm diri kita.

رب العلمين : Raja sekalian alam. Ulama mutakalimin (ulama yg pakar dalam aqidah) menakrifkan ما سوى الله : العلمين (setiap barang yg selain dpd الله) . x kiralah kegelapan, cahaya, udara, etc. Alam yg ada pd bumi, ia tanda pd kewujudan الله . Mutazilah ni sesat, ada 1 fahaman kata الله meresap kedlm sesuatu, ini membawa kpd الله bertempat. Ex: hantu merasuk manusia, dy dlm badan manusia, maka hantu menempati manusia, adapun الله yang mana tidak sama dgn makhluk, jadi Allah tidak menempati manusia mahupun sesuatu tempat, oleh itu, Allah wujud tidak bertempat. Ada 1 perdebatan, mereka kata الله bertempat, lalu ditanya sekiranya kamu kata الله bertempat, maka sblm الله menciptakan tempat, الله berada di mana? Mereka jwb, slps الله mencipta tempat, Dy bertempat. Ditanya lg, adakah الله berubah-ubah?..jadi, Fikirlah kpd ciptaan  الله, bukn pd zat الله . Kata Imam Zunun Al-Misri dan Imam Hanbali مهما تصورت ببالك فالله بخلاف ذلك . Apa2 yg terlintas dlm fikiranmu maka الله bersalahan dgn sesuatu  demikian itu. Otak kita hanya boleh memproses makhluk shj. Seandainya mereka kata kalam الله bersuara maka member makna bahawa الله sama dgn kita, mrk kata الله berbahasa arab, maka الله sama dgn kita. Sedangkn الله x sama dgn makhluknya. Ni adlh apa yg diajarkn di Madinah (silibus yg di ajar di Madinah). Mrk kata الله berbahasa arab. Tp Apapun, dimana ada kesesatan الله akn hntr wali di sana dn tmpt tu x kan hancur krn wali sentiasa berdoa kpd الله. Sekiranya tidak ada wali yg berdoa agar diberikan masa kepada ummah di situ, pastilah Allah akan menghancurkan tempat itu,, dan sekiranya tidak ada org yg melakukan jihad amr makruf dan nahi munkar serta menyatakan kebenaran di sesuatu tempat, maka Allah akan meratakan bala kepada semuanya,,, tidak kiralah kepada org soleh mahupun yg berbuat maksiat,  Allah akan menghantar bala dikenakn kpd semuanya. Oleh itu, marilah sesame kita melakukan juhad yg terbesar ini. Sesungguhnya jihad itu terbahagi kepada dua iaitu jihad peperangna dan jihad bayaan ( menyatakan yg haq iaitu sebar aqidah yg benar kepada manusia). Adapun pada zaman sekarang, adalah jihad bayaan.

وحدة الشهود                              

وحدة الوجود   @   حلول                        

-dr kalangan wali الله dan wali ni wali makzub.

-hulul bermaksud meresap

-x semua wali الله adlh wali makzub

- وحدة الوجود diasakn oleh ibn farabi

-wali yg sampai tahap plg tinggi dy terlalu takut pd  الله sehingga dy gila hatta terkeluar kata2 kufur (rasanya cek dah mntx buang dhabit ni,, huhu).  Nota baru!! Wali yg mana tenggelam di dlm lautan cinta kepada Allah dan lemas di dlmnya sehingga hilang akalnya lalu mngeluarkan kalam kufur.

-mrk kata الله meresap ke dalam makhluk dan tersebar seperti angin

- ketika ini wali x berakal maka dy bukan mukallaf kerana hilang akalnya (buat sementara waktu), dosanya x diambil kira

-mrk kata الله maha besar dan beriktikad الله berada di mana2 krn besar

-mata kita x bleh lihat  اللهkrn mata kita hanya bleh memproses makhluk manakala mata hati x bleh lihat makhluk mata hati boleh melihat Allah.. sebagaimana rasulullah melihat Allah disidratul muntaha dgn mata hatinya, bukan dengan mata kepalanya kerana rasulullah melihat Allah yg mana tidak berbagaiman, tidak berarah dan tidak bertempat,

-Seorg guru torikat (kononnya lar tp haqiqatnya tidak mempunyai aqidah yg benar) kata أنا أحبكِ kpd seorg perempuan yg mana isteri org, bila ditanyakan kepadanya, “awaiq hang kata lagu tu kat isteri org?’ lalu dijawapnya “ ketika aku mengatakan lagu tu, sesungguhnya aqbenar2 yakin bahawa  Nampak الله berada di dlm jasad wanita itu.

-Nmpk halus tp kufur

-bila mana wali  اللهmimpi berjumpa  اللهmaka pd msa 2 dy lihat  اللهdgn mata hatinya

- Hallaj telah kufur krn dy beriktikad hululiyah iaitu dy beriktikad الله meresap ke dalam seseorang.

-Imam Ahmad Hanbali mimpi lihat  اللهdgn mata hati, mata hati adlh hati naluri, wali  اللهtidur tapi mata hatinya berzikir

-Halaj mengaku dy adlh sufi, sdgkn sufi adlh org yg dijaga hatinya. Halaj akhirnya mati dipancung dan dibakar..

-adapun wali kutub, hatinya sentiasa tenang, dy dpt control dirinya dpd gila yg mana blaku kat wali lain majzuk.

- Ketua para wali kata Halaj telah kufur krn Halaj kata dlm jubah dy ada الله.

قال حلاج: "ما فِى جُبَّاتِى إلا الله"..

Maksudnya: “tidak ada did lm jubahku kecuali Allha”.. Maha Suci Allah drpd bersifat sedemikian..

- pernah Halaj menulis surat, apabila ditanya menulis apa? Lalu dy jwb “aku menulis benda yg (sambung) .

Pangkat kewalian. Sampai tahap ini: waliyullah. Yang mana Nampak Allah dengan mata hati dalam keadaan gila, yang mana tenggelam dalam cinta pada Allah. Tengok dengan pandangan الشهود sekira-kiranya Allah membuka hijab. Kita tidak boleh nampak Allah dengan mata kepala sebab mata zahir ini hanya boleh memproses makhluk, sebab mata makhluk. Tak semua waliyullah, sampai ke tahap الشهود

Bila dalam keadaan gila, bukan mukallaf, yang mana kalam yang kufur yang keluar itu dalam keadaan gila.

Kalam kufur yang keluar time wali itu gila, tidak boleh dipandang baik.

يقول: Allah meresap ke dalam makhluk/ Allah Ta’ala tersebar(انتشار ) seperti tersebarnya angin.

Sekira-kiranya, diorang akan kata, Allah ada dalam benda itu.

ما في القلب غير الله (zikir) kufur jika menisbahkan Allah pada tempat dalam hatinya. Tapi jika dalam hatinya penuh dengan cinta pada Allah, tak kufur.  

...

Download as:   txt (248.4 Kb)   pdf (1.9 Mb)   docx (1.2 Mb)  
Continue for 105 more pages »