AllFreePapers.com - All Free Papers and Essays for All Students
Search

Malaysia Chinese (malay)

Autor:   •  December 9, 2015  •  Research Paper  •  712 Words (3 Pages)  •  1,056 Views

Page 1 of 3

Soalan 4

Disediakan oleh:

Lim Careen

Fong Sin Khai

Plot:

Lokasi: Rumah

Watak utama (anak warga cina yang telah berkerja) sedang membaca surat khabar dan mendapati bahawa dia telah memenangi loteri, Dia membuat keputusan untuk membeli sebuah kereta yang baru, dia ingin memilih nombor yang “cantik” untuk dijadikan sebagai nombor kereta baru dia itu. Oleh itu dia cuba menelefon kawan karib dia untuk datang ke rumah dia dan dia cuba mendapatkancadangan dari kawan karib dia (Watak 2: kawan karib kepada watak utama), kawan dia memberitahu watak utama supaya memilih nombor yang dipercayai boleh membawa nasib yang baik seperti nombor “888” ataupun “168”, tetapi watak utama telah menolak cadangan tersebut dengan alasan nombor tersebut hanya sesuai untuk warga tua yang berfikiran tradisional. Akhirnya, kawan dia mendacangkan dia untuk memilih tarikh hari jadi watak utama iaitu “14” sebagai nombor kereta itu, watak utama juga bersetuju dengan cadangan tersebut.

Dialog: 

Watak utama: (sedang membaca surat khabar) Waa! Saya telah menang loteri! Ehh! Banyaknya duit!...Saya rasa inilah masanya untuk saya membeli kereta baru!

Watak Utama: Tapi...apa nombor yang saya patut letak ye...ehhh...peningnya!

Biar aku telefon Meng dulu...

Watak Utama (selepas kawan dia sampaidi rumah dia): Meng! (berpelukan sahabat)...jemput masuk...

Watak Utama (duduk di sofa bersama dengan kawan dia): Aku nak beli kereta baru...tetapi tak tahu nak pilih nombor apa sebagai nombor kereta lah...kamu ada apa-apa cadangan ?

Kawan Karib: erm...888? Ataupun 168?...nombor sebagini adalah nombor hangat dalam kalangan bangsa cina malaysia dan dipercayai boleh membawa kekayaan.

Watak Utama: Ehh! Tak naklah, cuma orang tua yang berfikiran tradisional akan memilih nombor sebagini!

Kawan Karib: erm..kalau macam itu, apakata kamu letak tarikh hari jadi kamu sebagai nombor kereta?

Watak Utama: Bagus juga cadangan kamu itu, 14...14...amat bermakna juga.

Lokasi: bangunan tapak letak kereta pangsapuri Ixora atau mana-mana tempat yang bersesuaian

Pada hari yang kemudian, watak utama telah mendapat kereta baru dia, dia ingin membawa kereta tersebut balik ke kampung halaman untuk berjumpa dengan ibu bapa dia dan sambil menunjukkan kereta yang baru dibeli itu kepada ibu bapanya (effect camera rolling)

Lokasi: (Kampung halaman) atau mana-mana tempat yang bersesuaian.

Semasa berjumpa dengan ibu bapanya(Ibu dan bapa kepada watak utama) , Watak utama menunjukkan keretanya kepada ibu bapanya, dan ayah terkejut apabila ternampak nombor kereta itu, dan tampar kepala anaknya, dan memarahi watak utama kenapa memilih nombor yang akan membawa nasib malang, watak utama amat keliru dengan perbuatan ayah dia. Oleh itu, ayah watak utama telah cuba menjelaskan kepadanya. Dan anaknya berjanji akan tukar nombor yang baru pada hari keesokannya.

...

Download as:   txt (5.2 Kb)   pdf (110.3 Kb)   docx (9.6 Kb)  
Continue for 2 more pages »